Kasza jaglana – królowa kasz

Kasza jaglana to nic innego jak ziarno prosa. Jest to jedno z najstarszych zbóż. Było bardzo popularne w kuchni słowiańskiej do czasu, aż nie nastała era ziemniaka.  Zwana jest królową kasz z kilku ważnych powodów:

-jest bezglutenowa

-ma właściwości zasadotwórcze (odkwaszające)

-bogata w witaminy z grupy B, lecytynę, wapń, fosfor, potas oraz substancje mineralne

-spośród wszystkich kasz posiada najwięcej żelaza

-dzięki zawartości krzemu wpływa na poprawę wyglądu skóry, włosów, paznokci, zapobiega odwapnieniu kości, przyspiesza regenerację po urazach

-uelastycznia naczynia krwionośne oraz zapobiega odkładaniu się w nich tłuszczy

– jest pomocna w regulacji poziomu złego cholesterolu

-posiada łatwo przyswajalne białka

-zawiera witaminy D,E,K

-szczególnie polecana przy chorobach żołądka, wątroby i śledziony

-wzmacnia organizm

– wspomaga procesy detoksykacji organizmu, a także usuwanie złogów, toksyn, metali ciężkich, pozostałości po antybiotykach

– oczyszcza jelita

-usuwa nadmiar wilgoci i śluzu z organizmu

-wspomaga leczenie kandydozy

-posiada właściwości antywirusowe

-wpływa pozytywnie na przemianę materii co w konsekwencji sprzyja utracie wagi

 

Jaką kaszę kupować?

Kasza jaglana swój żółty kolor zawdzięcza zawartemu  w niej karotenowi. Jasne ziarno świadczy o mniejszej zawartości tego składnika, dlatego dobrze jest wybierać to ciemniejsze. Najlepiej, jeżeli będzie pochodziło z certyfikowanych upraw ekologicznych, ale znam też firmy bez certyfikatu, które mogą się pochwalić wspaniałą kaszą.

 

Jak przechowywać?

Kasza nie lubi wilgoci, dlatego najlepiej, jeśli zamkniemy ją w szklanym, szczelnym słoiku.

 

Jak gotować?

Jagłę można ugotować na dwa sposoby.

  1. Na sypko:

– ziarna kaszy podprażamy w garnku ( bez tłuszczu) do czasu, aż delikatnie zbrązowieją i zaczną wydzielać orzechowy aromat

– po podprażeniu dobrze ją płuczemy, i zalewamy wodą w proporcji 2:1 (2  szklanki wody na 1 szklankę kaszy)

– gotujemy pod przykryciem około 10-15 minut (kasza powinna wchłonąć całą wodę)

 

  1. Na lepko:

– żeby pozbyć się naturalnej goryczki, ziarna kaszy płuczemy 3 razy na przemian zimna i ciepłą wodą

– do wypłukanej kaszy dolewamy wody w proporcji 2:1

– gotujemy pod przykryciem 10-15 minut

 

Do czego stosować?

Kasza jaglana sprawdza się zarówno na sodko jak i na słono. Można z niej zrobić pyszny deser z owocami, budyń waniliowy, bananowy lub owocowy. Można zastąpić nią musli. Wystarczy ugotować na mleku roślinnym i dodać trochę bakalii.

Na słono może stanowić dodatek do sałatek, zastępuje również popularne ziemniaki. Można zrobić z niej wegańskie kotlety, świetnie również zagęszcza zupy.

Jej smak jest na tyle neutralny, że jest świetną bazą do wszystkiego. Ja umiłowałam ją sobie jako składnik ciast. Zapraszam na bloga po przepisy. http://misamocy.pl/tag/kasza-jaglana/?page=1

 

 

Na zdrowie! 🙂

Zostaw komentarz