Porady

10 kroków do życia bez białego cukru

Dodany przez on Luty 6, 2018

Moje przygoda z eliminacją białego cukru w diecie rozpoczęła się około 6 lat temu, kiedy to postanowiłam schudnąć (ważyłam około 10 kilo więcej niż teraz) i dodatkowo okazało się, że moje jelita nie funkcjonują prawidłowo min. przez przerost grzyba zwanego Candidą.

Powszechnie wiadomo, że cukier przyczynia się do otyłości, dlatego pierwszym odruchem przy zmianie diety było wykluczenie słodyczy i wszystkich produktów gdzie występował. Przy diecie zwalczającej candidę nie tylko niezbędne było całkowite ograniczenie białego cukru, ale i fruktozy czyli owoców (z wyjątkiem granatu i grajfrutów), gotowanej marchewki, pomidorów itd. Na tej bardzo restrykcyjnej diecie wytrzymałam pół roku.

Nie było to oczywiście łatwym zadaniem, ale gdy chodzi o zdrowie nie ma kompromisów. Zdrowie jest  dla mnie wartością nadrzędną, bez niego nie jesteśmy w stanie dobrze funkcjonować, realizować siebie i zwyczajnie cieszyć się życiem. Jest to podstawa naszej ludzkiej egzystencji

W czasie półrocznego odwyku, doświadczyłam czym jest uzależnienie od tego „narkotyku”. Przyznam, że chwilami, miałam wrażenie, że zwariuję, jeżeli nie zjem cukru.  W tej sytuacji ogromnym wsparciem był mój partner, który, żeby pomagać mi w codziennej diecie również postanowił zmienić swoje nawyki żywieniowe i to właściwie on zaczął poszukiwania zamienników cukru i przepisów na zdrowe słodycze. I tak rozpoczęliśmy przygodę ze zdrową dietą. Stopniowo na naszym stole pojawiało się coraz więcej nowych produktów, coraz smaczniejsze dania i niegrzeszne słodkości.

W tym czasie bazowaliśmy wyłącznie na ksylitolu, który sprzyja regulowaniu poziomu candidy w organizmie. I to właściwie powinno wystarczyć. Jednak potrzeba eksploracji była tak duża , że z czasem (gdy już byłam po diecie) poszerzaliśmy nasze kulinarne horyzonty.

Dzięki swoim doświadczeniom zbudowałam listę 10 kroków, które pomogą Ci zrezygnować z białego cukru.

 

  1. Zastanów  się dlaczego chcesz to zrobić.

Aby osiągnąć cel najpierw należy się zastanowić czego właściwie potrzebujesz, oczekujesz i dlaczego podejmujesz daną decyzję.  Zadaj sobie pytanie dlaczego chcesz zrezygnować z białego cukru.  Będzie łatwiej zacząć i konsekwentnie realizować plan.

Oto powody dla których powinno się zrezygnować ze spożywania białego cukru.

  1. Sprzyja otyłości.
  2. Obniża odporność.
  3. Podnosi podatność na infekcje.
  4. Przyspiesza starzenie skóry, osłabia włókna kolagenowe.
  5. Sprzyja chorobom zwyrodnieniowym stawów, miażdżycy i owrzodzenia jelita grubego.
  6. Zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.
  7. Zaburza pracę flory jelitowej.
  8. Zwiększa ryzyko zachorowania na raka.
  9. Sprzyja nadmiernemu rozmnażaniu grzybów typu Candida.
  10. Zwiększa łaknienie.

Myślę, że to wystarczy by podjąć decyzję i zacząć walkę z nałogiem.

 

  1. Zrezygnuj z największych pokus

Cukier powoduje, że trudno jest oprzeć się przed zjedzeniem kolejnych porcji. Wygląda to trochę jak taki ciąg alkoholowy. Musisz się pilnować , żeby nie zjeść, bo za chwilę będziesz mieć ochotę na więcej a jutro będziesz musiała/musiał zacząć wyzwanie od nowa. Nie oszukujmy się cukier uzależnia. Dlatego najlepiej nie dać się zawładnąć potrzebie zjedzenia czegoś słodkiego. Organizm potrzebuje czasu, aby odwyknąć od słodyczy. Później przestaniesz mieć na nie ochotę.

W zależności od tego jak będzie dla ciebie  łatwiej możesz zrobić to drastycznie, albo stopniowo. Na początku odstawiając sam cukier czyli: nie słodzicie herbaty, kawy, słodycze, desery, ciasta.  Później przechodzisz do kolejnego etapu czyli odstawienia produktów w których zawarty jest cukier choć pozornie nic na to nie wskazuje.

 

  1. Czytaj etykiety

Cukier  ukryty jest prawie w każdym produkcie: ketchupie, płatkach śniadaniowych, jogurtach itd.  Należy sprawdzać każdy produkt, którego używasz, czy nie jest słodzony. W ten sposób przy okazji dowiesz się ile go zjadasz. To właśnie stąd bierze się ciągle łaknienie na słodycze.

 

  1. Zamień biały cukier na zdrowsze alternatywy substancji słodzących

Nie można jednak zostawić w tym miejscu pustej przestrzeni. Tam gdzie twoim zdaniem, cukier jest niezbędny można wprowadzić zdrowe zamienniki. Jeżeli nie wyobrażasz sobie życia bez słodzonej herbaty lub kawy to posłodź ją stawią lub ksylitolem. Sprawdź,  która z substancji bardziej Ci odpowiada. Są to zupełnie inne rodzaje słodkości.

 

  1. Wprowadź zdrowe alternatywy słodyczy: owoce świeże lub suszone, domowe batony, kulki mocy, samodzielnie przygotowane desery

Dla prawdziwych łasuchów i wielbicieli słodyczy polecam słodycze przygotowane samodzielnie. Tu znajdziecie kilka przepisów.

Śliwki w czekoladzie http://misamocy.pl/sliwki-w-czekoladzie/

 

Panna Cotta http://misamocy.pl/panna-cotta-dyni-mango-kiwi-kokosowa-bita-smietana/

Szybki deser czekoladowy http://misamocy.pl/deser-czekoladowy-5-minut/

Kulki matcha http://misamocy.pl/kulki-matcha-mieta-sokiem-limonki/

Babeczki morelowe http://misamocy.pl/babeczki-morelowe/

Deser chia http://misamocy.pl/deser-nasion-chia/

Makowe kulki mocy http://misamocy.pl/makowe-kulki-mocy/

Czekoladowe muffiny z ziarnami http://misamocy.pl/czekoladowe-muffiny-ziarnami/

Tapioka z owocami http://misamocy.pl/tapioka-z-owcami/

 

Trufle http://misamocy.pl/trufle-z-kredensu/

Batoniki orzechowe http://misamocy.pl/batoniki-orzechowe/

 

Również sklepach coraz częściej dostępne są zdrowe zamienniki popularnych słodyczy. Dotyczy to nie tylko sklepów z żywnością ekologiczną lub dużych marketów, ale również małe sklepiki typu Żabka, Minutka, Fresh. Rozejrzyj się po okolicznych sklepach i sprawdź jakie masz możliwości. Popytaj sprzedawców. To popyt określa podaż, jeżeli będziecie pytać to z pewnością będą pojawiać się na półkach.

Uwaga! Świeże i suszone owoce również zaspokajają potrzebę słodyczy. Sprawdź czy nie jest to dla ciebie wystarczająca. Może wcale nie potrzebujesz więcej smaku słodkiego i w zupełności wystarczy Ci suszony daktyl, jabłko lub banan.

 

  1. Miej zawsze coś słodkiego pod ręka

Może to być owoc surowy lub suszony, orzechy, zdrowy batonik lub kulka mocy, ważne żeby w  chwili słabości było po co sięgnąć, w przeciwnym razie możemy przegrać z pokusą, a tak jesteś zabezpieczona/zabezpieczony.

 

  1. Poznawaj ludzi, którzy również interesują się zdrowym odżywianiem, odwiedzaj restauracje ze zdrowym jedzeniem

Dzięki mediom społecznościowym znalezienie osób, którzy podzielają nasze zainteresowania jest bardzo łatwe. Dlatego warto obserwować na facebooku i instagramie, konta które dotyczą tematu zdrowego jedzenia. Można wzajemnie się wspierać, inspirować i dzielić wiedzą.

W  Polsce powstaje coraz więcej miejsc gdzie można zjeść zdrowy posiłek, kupić ciasto bezcukrowe. wegańskie, bezglutenowe. Rozejrzyj się gdzie w Twojej okolicy znajdują się takie punkty. Warszawa obfituje w tego typu miejsca i pod tym kątem,  jest jednym z najbardziej rozwiniętych miast w Europie.

 

  1. Zdobywaj wiedzę, rozwijaj się

Dobrym miejscem na nauczenie się jak w prosty sposób przygotowywać zdrowe słodycze są warsztaty kulinarne. Można na nich wiele się nauczyć, zainspirować i poznać temat empirycznie. Takie kilka godzin praktyki pozwala odważniej wkroczyć w temat zdrowego odżywiania, zainspirować się i poznać ludzi, którzy mają podobne problemy lub stoją przed podobnymi wyzwaniami eliminacji pokarmowej.

Najbliższe Warsztaty cukiernicze bez glutenu, laktozy, jaj i cukru (wegańskie) już 30.03.2019. Zapraszam!

  1. Niech twoje wyzwanie stanie się twoją pasją

Traktuj wyzwanie rezygnacji z białego cukru jako przygodę, w której odkrywasz nieznane lądy. Szukaj, eksperymentuj, próbuj, degustuj, dziel się i zarażaj innych tym co dobre i  zdrowe.  Założę się, że Twoi najbliżsi z przyjemnością skosztują zrobionych przez Ciebie dobroci.

 

  1. Odzyskaj wolność wyboru

Odrzucenie nałogu jedzenia białego cukru to nie wyrok, ale droga do wolności wyboru. To ty masz decydować o tym co będziesz jadła/jadł nie marketingowcy z wielkich korporacji oni substancje, które powodują, że często po nie sięgasz. Twoje wybory zakupowe powinny być twoimi świadomymi decyzjami. Nie daj się zmanipulować przemysłowi cukierniczemu.

 

I tu zapewne pojawia się pytanie. Czy do końca życie nie mogę jeść cukru?

Biały cukier jest niezdrowy, ale w małych ilościach nie jest aż tak szkodliwy. Dlatego nic się nie stanie jeżeli od czasu do czasu zjesz coś z białym cukrem. Jednak najlepiej by w początkowej fazie nie ulegać pokusom. Z czasem zauważysz, że zniknie łaknienie na słodycz, a jeżeli już to będzie pojawiać się sporadycznie i zdrowe zamienniki w zupełności ci wystarczą.

Powodzenia! 🙂

TAG
Podobne wpisy
5 komentarzy
  1. Odpowiedz

    EmilyAttack

    Sierpień 16, 2018

    Używasz ksylitolu w swoich przepisach. Ostatnio kupiłam na próbę erytrol, ponieważ ksylitol w deserach przeczyszczał męża ^^ Są Ci wiadome różnice między jedna substancją, a drugą w działaniu na organizm?

  2. Odpowiedz

    SzkatulkaCook

    Marzec 4, 2019

    Bardzo motywujący wpis ! Dziękuję

  3. Odpowiedz

    SzkatulkaCook

    Marzec 4, 2019

    Bardzo motywujący wpis ! Dziękuję
    Fajne przepisy i piękne foty działają na moją wyobraźnię <3

    • Odpowiedz

      Ewa Ługowska

      Marzec 4, 2019

      Bardzo mi miło. Dziękuję

Dodaj odpowiedź

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.