Pasztet z selera i ziaren

Pasztet z selera i ziaren, pajda bezglutenowego, świeżego chleba oraz kiszony ogórek. Czujesz to? Coś pięknego! Smaki dzieciństwa zostają z nami na zawsze nawet jeśli przybierają trochę inną formę. Kulinarnie idziemy cały czas do przodu, zmieniając dietę na bardziej rośliną. Bazując na tradycji, wychodzimy naprzeciw zmianom i kreujemy przyszłość, która w znacznym stopniu zależy od tego, co jemy…

Jakiś czas temu byłam świadkiem rozmowy, w której mamy zostały zapytane, jak odnoszą się do zmian klimatycznych w kontekście posiadania dzieci. Odpowiedź wyrwała mnie z butów. „Nie myślimy o tym” – odparła jedna z mam. Absolutnie nie chcę tu nikogo oceniać, ale tak sobie myślę, czy nie jest naszym obowiązkiem zadbanie o przyszłość kolejnych pokoleń? W moim odczuciu to właśnie rodzice powinni najbardziej poczuwać się do odpowiedzialności za ekologię i to, w jakim stanie zostawiają planetę.

Zmiany można wprowadzać na wielu płaszczyznach. Całą masę podpowiedzi znajdziesz w mojej pierwszej książce „Misa Mocy Przewodnik po kuchni zmieniającej świat”. Dla mnie najważniejsze są zmiany w kuchni, bo tu można wiele zdziałać również z korzyścią dla swojego zdrowia. Jednym z najłatwiejszych kroków jest ograniczenie mięsa w diecie i w to miejsce wprowadzenie roślinnych zamienników. Pasztet z selera i ziaren jest dowodem na to, że może być nie tylko zdrowo, ale i smacznie. Dzięki aromatycznym przyprawom z pewnością będzie smakował każdemu. Nawet mięsożercom.

Na obiad wypróbuj wegańskie kotleciki. Na blogu znajdziesz przepyszne propozycje i łatwe przepisy. A na kolację zaserwuj podlaskie kartacze. Możesz przygotować większą ilość, podzielić na porcje i zamrozić. Dzięki temu zaoszczędzisz dużo czasu. Smacznego!

pasztet przekrój
pasztet pokrojony

Pasztet z selera i ziaren

Składniki na formę 12×28 cm:

– 400 g selera

– 100 g kaszy jaglanej

– 1 cebula

– 3 ząbki czosnku

– 1 marchew

– 2 łyżki oleju

– 500 ml wody

– 300 g ziaren słonecznika

– 300 g pestek dyni

Przyprawy:

– 1 łyżeczka papryki wędzonej w proszku

– 1 łyżeczka gałki muszkatołowej

– 1 łyżka czosnku granulowanego (suszonego)

– sól i pieprz do smaku

Wykonanie:

  1. Przygotuj wywar: pokrojony drobno seler, cebulę, czosnek i wypłukaną kaszę jaglaną wrzuć do garnka i zalej wodą. Gotuj pod przykryciem, aż warzywa będą miękkie. Kasza może się rozgotować.
  2. Do przestudzonego wywaru dodaj zmielone w kruszarce/blenderze kielichowym ziarna słonecznika i pestki dyni, olej, drobno startą marchewkę oraz przyprawy. Wyrób masę ręką.
  3. Pasztet przełóż do foremki wyłożonej papierem do pieczenia, posmaruj olejem i włóż do piekarnika rozgrzanego do 180°C na 75 minut.

Uwagi:

Żeby pasztet nie opadł, należy go odpowietrzyć. Chwyć obiema dłońmi za brzeg blaszki i kilkukrotnie uderz o blat kuchenny. Stanowczo, ale z wyczuciem.

Upieczony wyjmij z blaszki dopiero po wystygnięciu.

Jeśli masz mniejszą blaszkę, zmniejsz ilość składników lub zrób dwa pasztety.

Pasztet można mrozić. Wcześniej podziel go na mniejsze porcje.

pasztet - podanie

A jeśli masz ochotę na kanapkę z pasztetem, sprawdź mój przewodnik po bezglutenowym pieczywie i zrób własne!

15 Komentarze

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.