Pomidorowa zapiekanka z pestek słonecznika na kruchym spodzie

Boszzz jakie to pyszne! Kruchy, bezglutenowy spód i pomidorowa masa słonecznikowa komponują się tak doskonale, że aż trudno uwierzyć, że zapiekanka jest dziełem przypadku.

Zazwyczaj dania z przepisów, które powstają spontanicznie, są najsmaczniejsze. Ta zapiekanka została wymyślona, by wykorzystać 400 g zblendowanego słonecznika, który został po jednym z warsztatów. Nawet nie spodziewałam się tak niesamowitego efektu! Właściwie słonecznik nie jest wyczuwalny. Prym wiodą pomidory oraz papryka. Delikatna czosnkowa nuta i ostrość pieprzu nadają jej charakteru. Pomidorowa zapiekanka z pestek słonecznika na kruchym spodzie idealnie sprawdzi się na obiad, kolację, posiłek do pracy oraz spotkanie towarzyskie. Wykorzystywanie resztek daje mnóstwo satysfakcji i sprzyja kreatywności, ale o tym pewnie przekonaliście się sami już niejednokrotnie.


Pomidorowa zapiekanka z pestek słonecznika na kruchym spodzie

Składniki (tortownica 23 cm):

Spód

–  75 g mąki ryżowej

– 75 g mąki owsianej bezglutenowej

– 40 g skrobi ziemniaczanej

– 70 g oleju kokosowego

– około 100 ml mleka roślinnego (należy dodawać stopniowo)

– szczypta soli

 

Masa

– 400 g ziaren słonecznika moczone minimum 8 godzin

– 1 średnia cebula

– 2-3 ząbki czosnku

– sól i pieprz

– 200 g koncentratu pomidorowego

– 1 papryka

– 2 łyżki mąki ryżowej

– olej do posmarowania zapiekanki

 

Ciasto

  1. Mieszamy suche składniki, dodajemy olej i wyrabiamy ciasto.
  2. Mleko dodajemy stopniowo,  aż ciasto się sklei i nie będzie bardzo twarde.
  3. Wykładamy na blaszkę (średnica ok. 23 cm) i dokładnie oblepiamy nim dno, nakłuwamy gęsto widelcem. Pieczemy około 30 minut w piekarniku rozgrzanym do 180° C.

Masa

  1. Ziarna odlewamy, płuczemy i blendujemy na gładko razem z cebulą, czosnkiem i koncentratem pomidorowym.
  2. Paprykę kroimy w kostkę i dodajemy wraz z mąką ryżową do przygotowanej masy. Doprawiamy solą i pieprzem. Wszystkie składniki dokładnie mieszamy, a powstałą masę wylewamy na upieczony spód. Smarujemy olejem (przy pomocy łyżki).
  3. Wkładamy do rozgrzanego piekarnika na godzinę. Po tym czasie podpiekamy jeszcze od góry 10-15 minut.

Na zdrowie! 🙂

zapiekanka, weganizm, wegańskie, obiad, pomysł na obiad, pomysł na kolacje, pomysł na imprezę, bezglutenu, celiakia, zdrowe jedzenie, zdrowe odżywianie, zdrowy obiad, ziarna słonecznika, wegański nabiał

Zostaw komentarz