Sos koperkowy na bazie nerkowców

Kuchnia wegańska potrafi zaskoczyć, szczególnie gdy lubi się eksperymenty. Pyszny sos koperkowy jest wynikiem testów z nerkowcami. Niesamowite jak wiele można z nich stworzyć.

Orzechy nerkowca dzięki temu, że po namoczeniu w wodzie pęcznieją i stają się bardzo miękkie, świetnie zastępują produkty nabiałowe. Można z nich zrobić mleko, jogurt (dodając zakwaski), śmietanę, sery, serki,  twarogi i ciasta.

Ostatnio odkryłam również ich zupełnie inne oblicze. Namoczone wcześniej orzechy nerkowca, zblendowane z wodą i podgrzane, gęstnieją, tworząc konsystencję sosu lub też w słodkiej wersji budyniu (przepis niebawem na blogu).  To jest zupełnie nowe odkrycie, które prowadzi do małej rewolucji w mojej kuchni, dając nowe możliwości komponowania posiłków oraz tworzenia słodkości. Jestem zachwycona!

Sos koperkowy na bazie nerkowców

Składniki na 5 porcji:

– 1 kalarepa

– 2 machewki

– mała pietruszka – korzeń

– 100 g fasoli mung moczonej minimum 8 godzin

– 200 g nerkowców moczonych minimum 8 godzin

– 3 ząbki czosnku

– 1 cebula

– 5 łyżek oleju

– 2 małe lub 1 duży pęczek koperku

– 300 g koncentratu pomidorowego (opcjonalnie)

– 700 ml wody

 

Przyprawy:

– 2 łyżeczki kardamonu mielonego

– 2 łyżeczki mielonego imbiru

– 1 łyżeczka kurkumy

– ½ łyżeczki gałki muszkatołowej

– sól i pieprz do smaku

– świeże chilli (opcjnalnie)

 

  1. Cebulkę i czosnek kroimy w drobną kostkę. Podsmażamy w garnku, na oleju, aż cebulka się zeszkli.
  2. Dodajemy pokrojone w drobną kostkę warzywa: kalarepę, marchew, pietruszkę, dorzucamy do cebulki. Podsmażamy na średnim ogniu około 10 minut.
  3. Dodajemy przecedzoną przez sito fasolę mung, przykrywamy i dusimy około 5 minut. Warzywa i fasola powinny być miękkie. Dodajemy przyprawy i dokładnie mieszamy.
  4. Nerkowce blendujemy z wodą na konsystencję mleka.
  5. Koperek drobno siekamy.
  6. Wlewamy mleko nerkowcowe i dokładnie mieszamy. Sos powinien bardzo się zagęścić.
  7. Pod koniec gotowania dodajemy koperek. Doprawiamy do smaku.
  8. Do sosu można dodać przecier pomidorowy i chwilę gotować na małym ogniu. Pomidory wspaniale wzbogacą smak.

Uwagi:

Zamiast fasoli mung można dodać ciecierzycę z puszki/słoika lub mrożony groszek (nie trzeba wcześniej gotować).

Sos można podzielić na 2 części, jedną zrobić w wersji podstawowej-białą, do drugiej dodać koncentrat pomidorowy. Dzięki temu urozmaicimy nasze menu.

Sos można mrozić. Wcześniej należy podzielić go na porcje.

Sos podajemy z ziemniakami, ryżem lub kaszą.

Na zdrowie! 🙂

Zostaw komentarz