Tarta szparagowa na gryczanym spodzie

Tartę z tego przepisu robię już od jakiegoś czasu, z tym że wcześniej, zamiast szparagów dodawałam brokuły.  Sezon na szparagi jest bardzo krótki, dlatego postanowiłam go jak najlepiej wykorzystać i odrobinę zmodyfikowałam przepis.  Po zakończeniu szparagowej manii  można spokojnie wrócić do opcji brokułowej.

Kilka tygodni temu tarta gościła w jednej z warszawskich restauracji i cieszyła się dużym powodzeniem klientów. Mam nadzieję, że również wam będzie smakowała. 🙂

Składniki na spód:

– 200 g mąki gryczanej

– 2 łyżki babki jajowatej

– 100 g oleju kokosowego

– 100 ml wody lub mleka roślinnego (dodajemy stopniowo)

– 2 szczypty soli

Składniki na masę:

– 400 g tofu

– 400 ml mleka roślinnego

– pęczek szparagów lub 100g brokułu

– ½ czerwonej papryki

– ½ żółtej papryki

– ½ czerwonej cebuli

– 4 łyżki mąki ziemniaczanej

– słoik suszonych pomidorów w zalewie ( 350 g waga brutto)

– 2 łyżki świeżych lub suszonych ziół prowansalskich

– 2-3 ząbki czosnku

– ostra papryczka ( opcjonalnie)

– sól i pieprz do smaku

– ½ łyżeczki gałki muszkatołowej

– 1 łyżka inuliny ( opcjonalnie)

  1. Składniki do wykonania spodu wsypujemy do naczynia i ugniatamy, aż się połączą. Ciasto rozgniatamy na formie do tarty (23 – 25 cm), nakłuwamy kilka razy widelcem i wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni C na 15 minut.
  2. Odcinamy około 10 cm twardej łodygi szparagów, to co pozostało zalewamy wrzątkiem i zostawiamy pod przykryciem na 15 – 20 minut. Odcedzamy i odkładamy kilka sztuk do dekoracji, pozostałe kroimy na cienkie krążki. (W wersji z brokułem: brokuł dzielimy na małe różyczki, łodygę kroimy w kawałki, zalewamy wrzątkiem i zostawiamy na 15-20 minut pod przykryciem, odcedzamy.)
  3. Tofu, mleko, czosnek, przyprawy, mąkę i inulinę (opcjonalnie) wrzucamy do jednego naczynia i blendujemy na gładko.
  4. Warzywa i świeże zioła (opcjonalnie) kroimy na małe kawałki. Wrzucamy do ciasta wszystkie dodatki i dokładnie mieszamy.
  5. Przygotowaną masę wylewamy na upieczony spód, układamy na wierzchu szparagi i wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni C na godzinę.

Na zdrowie 🙂