Wegański sos pomidorowo-bakłażanowy do makaronu

Najlepsze sosy do makaronów są super proste. Czasem wystarczy jedynie czosnek delikatnie podgrzany na oliwie z oliwek i świeże zioła… Bazą do tego sosu jest bakłażan. Warzywo, którego niezwykłość odkryłam niedawno.

Zapewne znacie wiele dań kuchni azjatyckiej i bliskowschodniej z udziałem bakłażana np. pastę baba ghanoush (jeśli nie, to zapraszam po przepis: https://misamocy.pl/pyszna-pasta-z-baklazana-ala-baba-ghanoush/).  Dzięki temu, że bakłażan ma delikatną, gąbczastą strukturę fantastycznie sprawdza się w smarowidłach i sosach.  Jego smak (na surowo) nie jest zbyt wyrazisty, dlatego można go dowolnie ukształtować. Trzeba przy tym uważać, bo jak na gąbkę przystało, chłonie bardzo dużo tłuszczu.

To, czego z pewnością większość osób nie wie, to fakt, że bakłażan jest owocem, a dokładniej jagodą. Przez Hiszpanów zwany jest „jabłkiem miłości”. To z powodu przekonania, iż działa  jak afrodyzjak. Inne nazwy to: oberżyna,  gruszka miłosna i jajko krzewiaste.

Do sosu niezbędny jest dobrej jakości makaron bezglutenowy. W dużych sklepach ekologicznych znajdziecie ich całe mrowie. Najlepsze makarony, również te w wersji bez glutenu, robią oczywiście włosi! Moim ulubionym jest „ Pasta Natura Azienda Agricola”. Z polskich marek polecam firmę Fabijańscy.  

Dostępnych jest baaardzo dużo rodzajów makaronów bezglutenowych:

– mączne: kukurydziany, gryczany, z amarantusa, z komosy ryżowej, ryżowy, owsiany, jaglany, sorgo

– strączkowe z: ciecierzycy, czerwonej soczewicy, zielonego groszku, grochu

– inne: z mąki konjac (prawie bez kalorii i wartości odżywczych)

Wegański sos pomidorowo-bakłażanowy do makaronu

Składniki (3-4 porcje):

– 1 średni bakłażan

– 1 cebula

– 2 ząbki czosnku

– 2-3 łyżki oleju do smażenia

– 1 łyżeczka kminu (mielony lub ziarna)

– 200 g koncentratu pomidorowego

– sól i pieprz do smaku

– 300 ml wody

  1. Kmin chwilę prażymy w garnku (bez tłuszczu), żeby uwolnić aromat. Dodajemy olej i podgrzewamy.
  2. Cebulkę kroimy w drobną kostkę, czosnek w plasterki. Podsmażamy na rozgrzanym tłuszczu.
  3. Bakłażan kroimy w grubą kostkę. Dorzucamy do zeszklonej cebulki i czosnku. Podsmażamy przez kilka minut, a następnie dodajemy wodę i dusimy pod przykryciem, aż zmięknie.
  4. Na koniec dodajemy koncentrat. Dokładnie mieszamy i doprawiamy solą oraz pieprzem.

Na zdrowie! 🙂

Zostaw komentarz