Zakwas z buraków

O prozdrowotnych właściwościach produktów naturalnie fermentowanych słyszeli już chyba wszyscy. Jednym z najbardziej cenionych i znanych jest zakwas z buraków. O tym, jakie ma właściwości i jak go przygotować dowiecie się z artykułu.

Przeszukałam Internet w poszukiwaniu wiedzy dotyczącej właściwości prozdrowotnych zakwasu z buraków. Niestety nie znalazłam  artykułów, które bazują na materiałach źródłowych, dlatego nie powielam tych treści.

Jedynym wiarygodnym źródłem, które odnalazłam, jest strona znanej autorki programu leczenia przez post dr. Ewy Dąbrowskej (https://ewadabrowska.pl/).  O zakwasie z buraków na  stronie Pani Doktor czytamy:

– wspiera układ odpornościowy,

– zawiera witaminy z grupu B,

– zawiera witaminy: C, A, E oraz K,

– jest dobrym źródłem: magnezu, wapnia, fosforu i potasu,

– jest naturalnym probiotykiem,

– zawiera bakterie kwasu mlekowego, który ma właściwości oczyszczające organizm, a także wzmacniające układ odpornościowy,

– pomaga regulować florę bakteryjną jelit,

–  wspomaga trawienie,

– bierze udział w syntezie witaminy K i niektórych witamin z grupy B.

Te argumenty mnie przekonują!

Zakwas z buraków robiłam już wielokrotnie, czasem zdarza mi się również kupować gotowe zakwasy ekologiczne.  Ich smak w znacznej mierze zależy od dodatków. Lubię, gdy jest dobrze doprawiony, z dużą ilością czosnku i przypraw. Intensywność kwaśnego smaku świadczy o stopniu zakwaszenia. Im wyższa temperatura przechowywania, tym szybciej będzie fermentował. Czasem wystarczy jedynie 5 dni, innym razem,  by zrobił się dobry zakwas, potrzeba jest 7 lub nawet więcej. Fermentacja jest naturalnym procesem. Należy pozwolić jej pracować w swoim własnym rytmie.

Zakwas z buraków

Składniki:

– 1 duży burak (najlepiej ekologiczny)

– 6 ząbków czosnku

– 4 liście laurowe

– 7 ziaren ziela angielskiego

– około 700 ml przegotowanej wystudzonej wody

– płaska łyżka soli

– słoik 1 l (dobrze umyty i wyparzony)

  1. Burak obieramy i kroimy w kostkę, czosnek obieramy, sól rozpuszczamy w wodzie.
  2. Do słoika wrzucamy wszystkie składniki, zalewamy osoloną wodą i przykrywamy nakrętką (nie zakręcamy).
  3. Słoik odstawiamy na blat kuchenny. Codziennie potrząsamy zakręconym słoikiem, żeby wymieszać zakwas. Ponownie odkręcamy i jedynie przykrywamy pokrywką.
  4. Po 5-7 dniach zakwas jest gotowy. Wstawiamy go do lodówki.

Buraczki można wrzucić do sałatki, zjeść do obiadu lub z kanapką. Z zakwasu można zrobić barszcz (tu można dorzucić buraki)  lub pić codziennie po pół szklanki.

4 Comments

  • Paulina
    Opublikowane 0Polubienia

    Hej!

    Co to znaczy , że mamy codziennie potrząsać słoikiem i ponownie odkręcamy?

    Mamy go zakręcać i ponownie odkręcać codziennie? 😀 pytanie może nie jest najbardziej błyskotliwe, ale jestem początkująca jeśli chodzi o zakwasy 😀

    Pozdrowienia!

  • Paulina
    Opublikowane 0Polubienia

    Okey! Ale zakwas ma pozostać dokładnie zakręcony przez wszystkie dni fermentacji, tak? Dziękuje!

    Pozdrowienia!

    • Ewa Ługowska
      Opublikowane 0Polubienia

      Paulinko, w przepisie napisane jest, że nie zakręcamy zakwasu, a jedynie przykrywamy nakrętką. Jeśli chcesz go wymieszać, to zakręć potrząśnij i odkręć.

Zostaw komentarz