Bezglutenowa tarta na kruchym spodzie

Jak dobrze, że tym razem zajmuje się wymyślaniem spodów do ciast. Dzięki tremu mogę później przerobić je również na dania wytrawne. Kruche spody nadają się do wykorzystania zarówno na słodko, jak i słono.  Lubię tę ich uniwersalność. Jeśli chodzi o wytrawne tarty, to jedna już widnieje na blogu. Zapraszam do wypróbowania https://misamocy.pl/tarta-szparagowa-gryczanym-spodzie/. Spód tamtej tarty jest intensywnie gryczany, dlatego ten, dla odmiany, jest neutralny.  Wiele osób nie lubi smaku i zapachu gryki, za którym ja wprost przepadam. Nawet ostatni nieudany, skisły zakwas nie był w stanie obrzydzić mi tego zboża. A muszę się Wam przyznać, że pachniał bardzo intensywnie. Podjęłam jeszcze jedną próbę zrobienia zakwasu gryczanego i niestety również okazała się nieskuteczna, dlatego postanowiłam zaczekać z tym do wiosny. Podobno to bardziej odpowiednia pora.  I dużo łatwiej jest wywietrzyć mieszkanie. 😉

 

 

W masie znajduje się niewielka ilość mąki gryczanej jasnej, która w odróżnieniu od pełnoziarnistej nie posiada intensywnego smaku i zapachu. Nie czuć jej w tarcie, ale jeżeli macie na nią alergię, to polecam dodać w zamian więcej mąki migdałowej. Skrobię lub mąkę ziemniaczaną, można wymienić na skrobię z tapioki.

Dużym plusem tarty jest fakt, iż nie posiada spulchniaczy. Dla podkręcenia smaku można dodać płatków drożdżowych ( drożdży nieaktywnych), ale oczywiście jest to tylko opcja.  I bez tego składnika  będzie smakowała wyśmienicie.

 

Składniki:

Spód:

– 100 g mąki ryżowej

– 100 g mąki owsianej bezglutenowej

– 50 g skrobi ziemniaczanej

– 50 g oleju kokosowego

– 100 ml mleka roślinnego

– szczypta soli

 

Masa:

– 300 g tofu silken (opakowanie) lub naturalnego tofu

– 100 g brokułu

– 50 g mąki migdałowej

– 50 g skrobi ziemniaczanej lub mąki ziemniaczanej

– 20 g mąki gryczanej białej

– 100 ml mleka sojowego lub migdałowego

– 100 g kukurydzy z puszki

– 140 g oliwek ( małe opakowanie)

– ½ czerwonej papryki

– 1 pomidor

– ½ czerwonej  cebuli

– 3 ząbki czosnku

-2 łyżki ziół prowansalskich

– 2 łyżeczki papryki wędzonej

– 2 łyżki płatków drożdżowych nieaktywnych (opcjonalnie)

– sól i pieprz do smaku

– pęczek szczypiorku do posypania

 

  1. Ciasto: Mieszamy suche składniki, dodajemy olej i mleko. Ciasto wyrabiamy ręką. Wykładamy na blaszkę i dokładnie oblepiamy nim dno i boki, nakłuwamy widelcem. Pieczemy około 10-15 minut w piekarniku rozgrzanym do 180°
  2. Brokuł kroimy na małe różyczki, sparzamy wrzątkiem. Paprykę myjemy i kroimy w drobną kostkę. Cebulę i czosnek obieramy i również kroimy w kostkę. Kukurydzę i oliwki odcedzamy, oliwki przekrawamy na pół.
  3. Tofu, mleko, mąkę, czosnek i przyprawy wrzucamy do jednej miski i blendujemy na gładką masę. Dorzucamy pokrojone warzywa. Dokładnie mieszamy i wylewamy na spód.
  4. Na koniec układamy plasterki pomidora i pieczemy przez godzinę w temperaturze 180 stopni C.
  5. Po upieczeniu posypujemy pokrojonym szczypiorkiem. Smakuje wyśmienicie zarówno na ciepło jak i na zimno.

Więcej ciekawych i równie prostych przepisów znajdziesz w e-bookach. Kliknij tu i wypróbuj!

Na zdrowie! 🙂

10 Comments

Zostaw komentarz